Als u een huis of bedrijfspand gaat bouwen, moet u bodemonderzoek laten doen. Blijkt dat de grond ernstig verontreinigd is? Dan moet u de bodem saneren. Met de vergunningcheck in het Omgevingsloket controleert u snel of u voor uw werkzaamheden een vergunning moet aanvragen of melding moet doen.

Beschrijving

Bij een bodemsanering wordt in de meeste gevallen een bodemverontreiniging zover opgeruimd dat de bodem weer geschikt is voor het huidige of het toekomstige gebruik.

Een bodemsanering moet u laten uitvoeren door een gespecialiseerd bedrijf. En laten voorafgaan door een melding via het Omgevingsloket.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem contact op met de vakgroep Bodem van de gemeente Oosterhout via bodeminfo@oosterhout.nl of bel naar 14 0162.

Meldplicht 

Ten minste 4 weken vóór start melden onder overlegging van de volgende gegevens:

  • Voorafgaand onderzoek
  • Keuze saneringsaanpak (afdekken, verwijderen van verontreiniging of een combinatie)
  • Indien van toepassing, gegevens afdekken (type, situering, hoeveelheden af te voeren/ herschikken)
  • Indien van toepassing, gegevens ontgraving (situering, hoeveelheden af te voeren, bodemfunctieklasse)
  • Indien van toepassing maatregelen om uitdamping van vluchtige stoffen tegen te gaan
  • Indien van toepassing lozingsroutes Bodem onder de Omgevingswet 2022, versie 3.0 46 van 75

Informatieplicht Ten minste 4 weken vóór start activiteit informeren over

  • Begrenzing
  • Datum start Ten minste 1 week vóór start activiteit informeren over:
    • Gegevens aannemer SIKB BRL 7000
    • Gegevens MKB-er SIKB BRL 6000

Ten hoogste 4 weken na het beëindigen van de activiteit een evaluatieverslag aanleveren met

  • Resultaten MKB
  • Indien van toepassing een onderzoek waaruit blijkt dat de binnenlucht voldoet aan de TCL
  • Indien van toepassing informatie over de gebruiksbeperkingen en/ of de nazorg

Aan een melding zijn geen kosten verbonden.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.