Gaat u verhuizen? U geeft dit door aan de gemeente waarin u gaat wonen. Dat kan 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen na de verhuizing.

Vragen over de milieupas bij verhuizing.

Beschrijving

U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. 

U kunt de verhuizing op 3 manieren doorgeven:

  • Persoonlijk in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Wat u mee moet nemen zie Aanpak.
  • Digitaal doorgeven met het formulier 'Verhuizing digitaal doorgeven' via de oranje button. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Eventueel huur-of koopcontract kunt u uploaden. Schriftelijke toestemming hoofdbewoner voorzien van handtekening met kopie van zijn/haar legitimatie kunt u uploaden, het toestemmingsformulier inwoning vindt u onderaan deze pagina bij Formulieren, of de hoofdbewoner kan tevens inloggen met zijn/haar DigiD. Gaat u naar een zorginstelling, kunt u eventueel de welkomsbrief of aanmeldingsbrief uploaden.
  • Schriftelijk doorgeven: Dien dan een verzoek in, voorzien van een handtekening en een kopie van uw geldig legitimatiebewijs, de toestemming van de hoofdbewoner met een kopie van het legitimatiebewijs van betrokkene óf uw huur- of koopcontract.

Aangifte kan gebeuren vanuit iedere gemeente in Nederland.

Vanuit het Buitenland

Als u vanuit het buitenland komt dient u zich persoonlijk te melden aan de balie van het stadhuis. Zie ook de pagina 'Eerste inschrijving in Nederland'. Hiervoor kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0162.

De voorwaarden voor het doorgeven van een verhuizing zijn onder andere: 

  • U bent 16 jaar of ouder.
  • U heeft toestemming van de bewoner als u bij iemand intrekt.
  • De verhuizing wordt doorgegeven door:
    • uzelf
    • een ouder, voogd of verzorger
    • samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar (als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen)
    • samenwonende ouders en meerderjarige kinderen (18+) voor elkaar (als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen)
    • een wettelijke vertegenwoordiger
    • een meerderjarige met schriftelijke toestemming

Als u naar het stadhuis komt, neemt u mee:

  1. Geldig identiteitsbewijs;
  2. Indien aangever geen hoofdbewoner is, toestemming hoofdbewoner voorzien van handtekening en kopie legitimatiebewijs.
  3. Bent u huurder of eigenaar van het adres ? Neemt u dan het huurcontract of koopcontract mee.

Als u vragen heeft, neem contact op met de gemeente.

 

Het doorgeven van een verhuizing is gratis.