U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan.
U kunt de verhuizing op 3 manieren doorgeven:
- Persoonlijk in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Wat u mee moet nemen zie Aanpak.
- Digitaal doorgeven met het formulier 'Verhuizing digitaal doorgeven' via de oranje button. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Eventueel huur-of koopcontract kunt u uploaden. Schriftelijke toestemming hoofdbewoner voorzien van handtekening met kopie van zijn/haar legitimatie kunt u uploaden, het toestemmingsformulier inwoning vindt u onderaan deze pagina bij Formulieren, of de hoofdbewoner kan tevens inloggen met zijn/haar DigiD. Gaat u naar een zorginstelling, kunt u eventueel de welkomsbrief of aanmeldingsbrief uploaden.
- Schriftelijk doorgeven: Dien dan een verzoek in, voorzien van een handtekening en een kopie van uw geldig legitimatiebewijs, de toestemming van de hoofdbewoner met een kopie van het legitimatiebewijs van betrokkene óf uw huur- of koopcontract.
Aangifte kan gebeuren vanuit iedere gemeente in Nederland.
Vanuit het Buitenland
Als u vanuit het buitenland komt dient u zich persoonlijk te melden aan de balie van het stadhuis. Zie ook de pagina 'Eerste inschrijving in Nederland'. Hiervoor kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0162.