U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘eerste inschrijving’.
Opnieuw inschrijven in Nederland
U schrijft zich opnieuw in als u vanuit het buitenland weer in Nederland komt wonen. Inschrijven doet u bij de gemeente.
Voorwaarden
De voorwaarden om u opnieuw in te schrijven in Nederland zijn:
- U heeft al eerder in Nederland gewoond.
- U bent na oktober 1994 naar het buitenland verhuisd.
- Verhuist u met uw hele gezin naar Nederland? Dan schrijven ook uw partner en kinderen zich opnieuw in.
Aanpak
Zo schrijft u zich opnieuw in Nederland in:
- U gaat persoonlijk langs bij de gemeente. Schrijven uw partner en/of kinderen zich ook opnieuw in? Ook zij komen persoonlijk langs.
- U neemt mee:
- uw geldige identiteitsbewijs, waarop uw nationaliteit staat
- een bewijs dat u in Nederland mag verblijven
- voor mensen van Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius of Sint-Maarten: een verhuisbericht
- documenten die bewijzen dat u tijdens uw verblijf in het buitenland bijvoorbeeld bent getrouwd, gescheiden of kinderen heeft gekregen (voor zover van toepassing)
- een bewijs van uitschrijving uit uw vorige land, als dat nodig is
- gaat u bij iemand inwonen dan neemt u een ingevulde toestemmingsverklaring mee van de hoofdbewoner.
Kosten
U opnieuw inschrijven in Nederland is gratis.
Privacy en persoonsgegevens
Accordion item is ingeklaptAls u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.