Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u uw post. Dit heeft geen gevolgen voor uitkeringen, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag van de briefadresgever.

Beschrijving

Let op!

 

 

U heeft een briefadres nodig als u:

  • Dakloos bent.
  • Nog niet in uw nieuwe woning kunt.
  • In een zorginstelling woont.
  • In de gevangenis zit.
  • Korter dan 8 maanden naar het buitenland gaat en een adres in Nederland wilt houden.

U kunt voor een briefadres het adres van familie, vrienden of kennissen gebruiken.

Wilt u een briefadres aanvragen dat niet in de gemeente Oosterhout is? Vraag het briefadres dan aan bij de gemeente waar het adres onder valt.

Briefadres bij familie, vriend of kennis

Zorg dat de hoofdbewoner van het adres u schriftelijk toestemming geeft. Dit vult u in op het aanvraagformulier briefadres. Stuur ook een kopie mee van een identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.

Een briefadres moet altijd een bestaand adres zijn en kan dus geen postbus zijn. De hoofdbewoner van het betreffende adres moet voor uw inschrijving op zijn adres schriftelijk toestemming te geven. Na het inleveren van de benodigde formulieren wordt er een besluit genomen of u voor een briefadres in aanmerking komt. Daarvan krijgt u schriftelijk bericht.

LET OP: het kan maximaal 8 weken duren tot u hoort of u een briefadres krijgt. Soms vraagt de gemeente om extra gegevens. U kunt ook worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. 

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. U vraagt een briefadres bijvoorbeeld aan omdat u:
    • (tijdelijk) geen woning heeft
    • maximaal 8 maanden in 1 jaar in het buitenland bent
    • schipper bent en maximaal 2 jaar achter elkaar van huis bent voor uw werk
    • in een gevangenis verblijft
    • in een psychiatrische inrichting verblijft
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft
    • voor uw veiligheid niet wilt dat uw adres bekend is
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of u heeft toestemming van de overheid om in Nederland te zijn.

Kunt u zelf aan een briefadres komen? Dan zijn dit de voorwaarden voor het briefadres:

  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.

Het aanvragen van een briefadres kan alleen als u na het maken van een afspraak persoonlijk langskomt bij gemeente waar het briefadres is. U neemt bij uw aanvraag een (kopie) geldig legitimatiebewijs (van aanvrager en hoofdbewoner) en schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem contact op met de gemeente Oosterhout via het contactformulier of bel naar 14 0162.

Een briefadres aanvragen is gratis.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.