Als u van plan bent in de bodem te graven moet u in bepaalde gevallen een melding doen via het Omgevingsloket.

Beschrijving

Onder de Omgevingswet is het onderscheid tussen graven en saneren duidelijker. Bij graven is er alleen sprake van projectmatig grondverzet en is er geen saneringsdoelstelling. Bij het saneren van de bodem is er wel sprake van een saneringsdoelstelling om de kwaliteit van de bodem te verbeteren of contact met de verontreiniging te voorkomen.

Dit onderscheid is gemaakt door van graven en saneren aparte milieubelastende activiteiten te maken. Voor graven in grond boven de interventiewaarde was onder de Wet bodembescherming een BUS-melding (Besluit uniforme saneringen) of een saneringsplan nodig.

Onder de Omgevingswet is voor graven geen vergunning meer nodig, maar volstaat een melding en/of het aanleveren van gegevens en bescheiden voorafgaand aan de activiteit.

  • Ga naar het Omgevingsloket. Doe de Vergunningcheck. Uit de Vergunningcheck blijkt of u wel of geen melding moet doen of nog aanvullende vergunningen moet aanvragen.
  • Als u een melding moet doen of een informatieplicht heeft, volg dan de verdere instructies in het Omgevingsloket.

Onder de Wet bodembescherming (Wbb) maakten initiatiefnemers gebruik van formulieren van het bevoegde gezag Wbb of van de standaard formulieren voor het Besluit uniforme saneringen (BUS). Deze Wbb- en BUS-formulieren blijven wel beschikbaar voor saneringen die onder overgangsrecht vallen.

Voor vragen over bodemonderzoeken kunt u contact opnemen met de vakgroep Bodem door het sturen van een e-mail naar bodeminfo@oosterhout.nl of bel ons op 14 0162.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U betaald legeskosten. De kosten berekent u met de tarieventabel die u vindt in de actuele legesverordening. Dit is een vastgesteld document waarin de tarieven staan.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.