Wilt u een gokautomaat in uw horecabedrijf plaatsen? Vraag dan een aanwezigheidsvergunning aan bij de gemeente.

Beschrijving

Wanneer u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

  • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten.
  • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De voorwaarden voor een aanwezigheidsvergunning zijn onder andere:

  • U heeft een alcoholvergunning (vroeger heette dit een drank- en horecavergunning).
  • U heeft beleid dat gokverslaving voorkomt.
  • De eigenaar van de speelautomaat heeft een exploitatievergunning van de Kansspelautoriteit.
  • De Kansspelautoriteit heeft de speelautomaat goedgekeurd. Dit kunt u zien aan het merkteken: een sticker van de Kansspelautoriteit op de automaat.

Voor het aanvragen van een aanwezigheidsvergunning neemt u contact op met het team Vergunning, Toezicht en Handhaving van de gemeente Oosterhout via het contactformulier of bel naar 14 0162. U geeft onder andere door:

  • uw naam en die van uw inrichting;
  • het soort inrichting;
  • het type automaat;
  • het serienummer van het apparaat.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem contact op met de gemeente Oosterhout via het contactformulier of bel naar 14 0162.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U betaald legeskosten. De kosten berekent u met de tarieventabel die u vindt in de actuele legesverordening. Dit is een vastgesteld document waarin de tarieven staan.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.