Gaat u binnenkort een geregistreerd partnerschap aan? Alvast gefeliciteerd met deze grote stap! Voordat dit feestelijke moment aanbreekt, doet u eerst een melding van het voornemen tot geregistreerd partnerschap. Hoe u dit doet, leest u op deze pagina.

Beschrijving

Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland een geregistreerd partnerschap aangaan? Lees dan de informatie op de website van de gemeente Den Haag.

Kosten
Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien. Informeer bij de gemeente of u deze documenten nodig heeft. Dit is niet altijd het geval.

De gemeente controleert of u:

  • 18 jaar of ouder bent. Bent u jonger dan 18 jaar? Dan moeten uw ouders of de rechtbank toestemming geven. Als u een kind heeft of zwanger bent, mag u vanaf 16 jaar een geregistreerd partnerschap aangaan.
  • ongetrouwd bent en ook niet geregistreerd staat als iemands partner.
  • geen directe familie bent van uw partner (geen ouder of kind, geen grootouder of kleinkind, geen broer of zus en geen halfbroer of halfzus).
  • onder curatele staat. Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.

De gemeente kan onder andere vragen om:

  • geboortebewijs
  • geldig identiteitsbewijs
  • afschrift basisregistratie personen (BRP) met daarin een verklaring burgerlijke staat en nationaliteit
  • de gegevens van de getuigen

Welke gegevens de gemeente van u nodig heeft, verschilt per stel. Neem daarom altijd contact op met de gemeente. Zij kunnen u precies vertellen wat u mee moet nemen.

U doet een schriftelijke melding bij de gemeente waarin u het geregistreerd partnerschap wilt aangaan.

Klik hier om over te gaan tot de aangifte melding voorgenomen geregistreerd partnerschap.

Voor een melding voorgenomen geregistreerd partnerschap hoeft u niet te betalen.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen uw gegevens inzien.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen deze te corrigeren.