Wilt u dat de overheid u met een andere naam aanschrijft? Bijvoorbeeld met de naam van uw partner of met uw meisjesnaam? Dit vraagt u aan bij de gemeente.

Beschrijving

U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner. Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties.

De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee u voortaan wilt worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen wanneer u

  • getrouwd bent
  • een geregistreerd partnerschap bent aangegaan
  • gescheiden bent
  • weduwe of weduwnaar bent geworden

Het verzoek tot veranderen van uw achternaam kan op meerdere manieren:

  • Op afspraak: u maakt een afspraak op het gemeentehuis
  • Online: via de button: Wijziging naamgebruik doorgeven
  • Schriftelijk: via een verzoek voorzien van een handtekening en geldig legitimatiebewijs

De gemeente moet binnen 4 weken beslissen en maakt de beslissing schriftelijk bekend.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen uw gegevens inzien.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen deze te corrigeren.

Meer informatie over hoe wij als gemeente met uw persoonsgegevens omgaan kunt u vinden in onze privacyverklaring.