Als u in het buitenland woont, kunt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U meldt uw plannen bij de gemeente waar u trouwt of het partnerschap aangaat. Als u allebei in het buitenland woont, doet u een melding bij de gemeente Den Haag.

Beschrijving

Let op!

U maakt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar het voornemen te hebben met elkaar in het huwelijk te treden of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

Dit doet u bij de ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente waar u gaat trouwen of het geregistreerd partnerschap aangaat.

Een uitzondering geldt voor het paar dat buiten Nederland woont, en waarvan één van beiden de Nederlandse nationaliteit bezit. Zij moeten de verklaring afleggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van Den Haag.

De melding is volledig gratis.

  • U doet melding in de gemeente waar u gaat trouwen of het geregistreerd partnerschap aangaat.
  •  De melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap doet u minstens 2 weken en maximaal 1 jaar vóór de trouw- of geregistreerd partnerschapsdatum. Wacht u na de melding langer dan 1 jaar met trouwen of geregistreerd partnerschap? Dan moet u opnieuw melding van uw voornemen doen.

Uw persoonsgegevens moeten volledig zijn opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP) van uw woongemeente. Als u in Nederland bent geboren en daar altijd heeft gewoond is dat zeer waarschijnlijk het geval. Bent u in het buitenland geboren en/of heeft in het buitenland gewoond? Dan moet u misschien nog documenten overleggen, zoals bijvoorbeeld een geboorteakte, ongehuwdheidsverklaring, overlijdensakte of huwelijksakte met echtscheidingsdocumenten. Voor meer informatie kunt u ons bellen op 140162.

Nadat u de melding heeft gedaan zal de ambtenaar van de burgerlijke stand uw gegevens controleren en vaststellen of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet. Neem daarom ruim voor uw voorgenomen trouw- of partnerschapsdag contact op met uw trouwgemeente.

 

 

 

Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

De voorwaarden om in Nederland te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan zijn:

  • Ten minste 1 van u beiden heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U bent niet met iemand anders getrouwd.
  • U heeft niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap.
  • U bent niet te dicht verwant aan uw partner. Dat betekent dat uw partner bijvoorbeeld niet mag zijn: uw vader, (klein)dochter, opa of (half)zus. 
  • U staat niet onder curatele. Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.
  • De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen of een geregistreerd partnerschap mag aangaan.

U kunt uw (trouw)plannen al 1 jaar voor uw trouwdag of partnerschapsregistratie melden. Meld het uiterlijk 2 weken van tevoren. 

Moet u documenten aanvragen die uit het buitenland komen? Houd er dan rekening mee dat 2 weken te kort kan zijn. Zorg er daarom voor dat u de documenten op tijd uit het buitenland ontvangt.

Zo meldt u dat u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan:

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.