Raadscommissies
Adviescommissies adviseren de gemeente bij het nemen van beslissingen en het maken van beleid. Er zijn verschillende adviescommissies die zich richten op verschillende onderwerpen. Zij werken onafhankelijk. Dat betekent dat de leden niet bij de gemeente werken.
Auditcommissie
De auditcommissie adviseert de gemeenteraad over de financiële stukken van de gemeente Oosterhout, zoals de jaarrekening en concernrapportages. De auditcommissie houdt zich onder andere bezig met de vraag of de verantwoording van de gemeentelijke uitgaven verloopt volgens de (getrouwe) werkelijkheid en volgens wet- en regelgeving. Ook voert de auditcommissie overleg met de accountant en de betrokken wethouder.
Vergaderingen
De auditcommissie komt meestal zo'n vier tot vijf keer per jaar bijeen. De vergaderingen zijn openbaar.
Leden
Vaste leden voor de zittingsperiode van de gemeenteraad (2022-2026):
- William van der Schriek (GBV)
- Bianca Buinsters-van Bragt (VHO, voorzitter)
- Theo van Kuijck (D66)
- Kelly Braat (VHO)
- Secretaris: Eric Kaarsemaker, griffier
Werkgeverscommissie
Sinds de invoering van het dualisme kennen gemeenten de functie van griffier als ambtelijk ondersteuner van de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt de griffier, besluit over zijn verzoek tot ontslag en kan hem eventueel schorsen. Dezelfde bevoegdheden heeft de gemeenteraad ten aanzien van de medewerkers van de griffie.
De gemeenteraad regelt volgens de wet ook de vervanging van de griffier en kan regels stellen over de organisatie van de griffie. Een gemeenteraad is kortom verantwoordelijk voor alle aspecten van het werkgeverschap van de griffier en zijn medewerkers. De gemeenteraad is dus de werkgever van de griffie(r). Daar horen ook onderwerpen bij als werving en selectie, arbeidsvoorwaarden, functionerings- en beoordelingsgesprekken, medezeggenschap, professionalisering.
Leden
Vaste leden voor de zittingsperiode van de gemeenteraad (2022-2026):
- Ad Jespers (Gemeentebelangen)
- Harm Mertens (VVD)
- Peter Bogerd (GBV)
- Petro Trommelen (CDA)