U kunt de Nederlandse nationaliteit opgeven door een verklaring van afstand bij de gemeente te doen. U kunt ook de Nederlandse nationaliteit op andere manieren verliezen zoals door het plegen van fraude of een misdrijf.

Beschrijving

Nederlandse nationaliteit opgeven

Wilt u geen Nederlander meer zijn? Dan geeft u de Nederlandse nationaliteit op. U legt dan een 'verklaring van afstand' af. Heeft u kinderen onder de 18? Zij verliezen de Nederlandse nationaliteit dan automatisch ook. U levert dan uw Nederlandse identiteitsbewijs in.

Nederlandse nationaliteit verliezen

U kunt uw Nederlandse nationaliteit ook verliezen zonder dat u daar bewust voor kiest. Bijvoorbeeld als u zelf voor een andere nationaliteit kiest. Maar dat kan ook door andere redenen.

De voorwaarden voor de 'verklaring van afstand' zijn:

  • U bent 16 jaar of ouder.
  • U heeft nog een andere nationaliteit.

Het is voor een 16- of 17-jarige alleen mogelijk de verklaring van afstand af te leggen als de ouders dat ook doen.

Zo legt u een ‘verklaring van afstand’ af:

  • U maakt een afspraak bij de gemeente.
  • U neemt mee:
    • uw adresgegevens
    • een geldig identiteitsbewijs
    • een bewijs van een andere nationaliteit
  • Daarna ondertekent u de verklaring zelf.
  • U levert uw Nederlandse identiteitsbewijs in.

Accordion item is ingeklapt

Tijdens uw afspraak maken we gebruik van gezichtsvergelijking om uw identiteit veilig te controleren. Zo voorkomen we identiteitsfraude. Meer informatie over gezichtvergelijking leest u op onze pagina Privacy.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.