Nieuwsberichten
Verkeersonderzoek Wilhelminakanaal en omgeving

Op 19 november 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders het voorkeurspakket met maatregelen voor het verkeersonderzoek Wilhelminakanaal Zuid en omgeving bepaald. De maatregelen in dit pakket worden de komende maanden verder uitgewerkt. Bij die verdere uitwerking krijgen bewoners, bedrijven en overige belanghebbenden en belangstellenden de gelegenheid om te reageren.

Waarom een verkeersonderzoek nodig is

In het gebied direct ten zuiden van het Wilhelminakanaal spelen verschillende ontwikkelingen. Er komen woningen op het voormalige Intergasterrein (Parck Warande), op de plaats van het oude UWV kantoor aan het Paterserf en op het terrein van Galvanitas. Ook het terrein van Lievenshove is in beeld voor woningbouw. Verder is het de bedoeling dat er via het terrein van Lievenshove een nieuwe verbindingsweg komt tussen de Bredaseweg en de Lage Molenpolderweg. Al die ontwikkelingen hebben gevolgen voor het verkeer. De gemeente Oosterhout heeft adviesbureau Arcadis daarom gevraagd om een onderzoek te doen en advies te geven over mogelijke aanpassingen in de verkeersstructuur.

Het verkeersonderzoek: drie fasen

Het verkeersonderzoek wordt uitgevoerd in drie fasen. Fasen 1 en 2 zijn afgerond.

  • Fase 1: omgevings- en probleemanalyse
    Arcadis heeft eerst in beeld gebracht wat er speelt en leeft in het gebied. Er zijn daarvoor onder andere gesprekken gevoerd met verschillende partijen en bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden konden hun inbreng geven via het ideeënplatform doemee.oosterhout.nl.
  • Fase 2: de maatregelenpakketten
    Op basis van de uitkomst van de omgevings- en probleemanalyse heeft Arcadis vier pakketten met mogelijke maatregelen gemaakt. Via doemee.oosterhout.nl en tijdens een inloopavond in 2023 kon iedereen zijn of haar mening geven over de maatregelenpakketten. De maatregelenpakketten zijn inhoudelijk beoordeeld door Arcadis en er is een inschatting gemaakt van de kosten. De resultaten daarvan zijn besproken tijdens een werkbijeenkomst met de gemeenteraad in september 2024.
    Als afronding van fase 2 heeft het college deze week het voorkeurspakket met maatregelen bepaald. Daarbij is ook rekening gehouden met de inbreng vanuit de omgeving en vanuit de gemeenteraad.
  • Fase 3: uitwerking voorkeurspakket
    In deze fase worden de maatregelen uit het voorkeurspakket verder uitgewerkt. Bij die verdere uitwerking krijgen bewoners, bedrijven en overige belanghebbenden en belangstellenden de gelegenheid om te reageren.

Het voorkeurspakket

Het college heeft besloten om maatregelenpakket 2 als basis aan te wijzen voor het voorkeurspakket. Voor dit pakket was vanuit de omgeving ook het meeste draagvlak. In dit pakket wordt op meerdere plaatsen ingegrepen in de verkeersstructuur. Op een aantal wegen (Paterserf, Eikdijk, Meerpaal en een gedeelte van het Wilhelminakanaal Zuid) komt éénrichtingsverkeer voor auto’s. Daardoor komt er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. De knip in het Wilhelminakanaal Zuid verdwijnt. Voor de Warandelaan (tussen de Buurstede en het Wilhelminakanaal Zuid) zullen maat­regelen die de verkeersveiligheid voor met name fietsers verbeteren, verder worden uitgewerkt. Naast deze maatregelen uit pakket 2, kijken we ook naar het afsluiten van de Warandepoort voor auto’s.

In het voorkeurspakket krijgen ook verschillende maatregelen uit pakket 4 een plaats. Bij de uitwerking gaan we uit van verkeerslichten op het kruispunt Lage Molenpolderweg – Zeislaan en van een verschuiving van de fietsoversteek Dorsvlegelpad in zuidelijke richting (‘variant Poolsedreef’). Het effect van de drempels die pas geleden aan beide kanten van de fietsoversteek zijn aangelegd, monitoren en evalueren we.

Vanwege de kosten vervallen sommige maatregelen uit pakket 2. Het gaat hierbij om de extra snelheids­remmende maatregelen aan de Buurstede en om een rotonde op het kruispunt Wilhelminakanaal Zuid - Warandelaan. In plaats van een rotonde gaan we uit van een kruispuntplateau, zoals bij de ingang naar recreatiewoord De Warande.

Wilt u op de hoogte blijven?

Houd dan het ideeënplatform doemee.oosterhout.nl in de gaten.