Tegen sommige beslissingen van de gemeente kunt u bezwaar maken. Als het mogelijk is bezwaar te maken, staat dit bij een besluit aangegeven. U moet binnen 6 weken bezwaar maken. In het besluit dat u heeft ontvangen, staat bij wie u dit kunt doen.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.
Voorwaarden
De belangrijkste voorwaarden voor het indienen van een bezwaarschrift tegen een besluit zijn:
- de beslissing is schriftelijk;
- de beslissing is van de gemeente;
- U heeft een direct belang bij de beslissing.
Aanpak
Schriftelijk bezwaar indienen
In uw brief moet het volgende staan:
- uw naam en adres;
- tegen welk besluit u bezwaar maakt;
- waarom u bezwaar maakt;
- de datum van het bezwaarschrift;
- uw handtekening.
U stuurt uw bezwaarschrift naar: Gemeente Oosterhout, ter attentie van (degene die de beslissing heeft genomen, bijvoorbeeld het college of de burgemeester), Postbus 10150, 4900 GB Oosterhout.
Digitaal bezwaar indienen
Het is ook mogelijk om digitaal een bezwaarschrift in te dienen. Hiervoor maakt u gebruik van het online Formulier Bezwaar Indienen. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Termijn
U dient het bezwaarschrift binnen 6 weken in bij de gemeente. De beslissing op bezwaar wordt genomen binnen zes weken (bij een Adviescommissie twaalf weken) gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken en deze termijn kan met ten hoogste zes weken worden verdaagd.
Let op: U kunt geen (digitaal) bezwaar indienen als het besluit een ruimtelijke ordeningsprocedure betreft (ontwerp-bestemmingsplan- of bestemmingsplanprocedure) omdat dit wettelijk niet mogelijk is.
AVG
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.