De snelfietsroutes die de regio’s willen realiseren zijn uit de zogenaamde fietspotentiescan als kansrijke routes naar voren gekomen. De scan toont aan dat de aanleg leidt tot veel minder autokilometers en dus minder CO2 uitstoot, doordat aanzienlijk meer personen gaan kiezen voor gebruik van de fiets in plaats van de auto.
Dit effect wordt nog groter als de F629 niet eindigt aan de randen van Oosterhout, Dongen en Tilburg maar tot in het stedelijk gebied wordt doorgetrokken. Aan de Oosterhoutse zijde kan deze route aangehaakt worden op de toekomstige snelfietsroute Oosterhout - Breda door het nieuwe fietspad wat aangelegd is naast het Mgr.Frencken college.
Daarnaast kan het fietspad via de Bouwlingstraat doorgetrokken worden tot aan het Bouwlingplein. Aan de Tilburgse kant kan de route aansluiten op de snelfietsroute Tilburg - Waalwijk. Zo worden meerdere snelfietsroutes op een logische manier aan elkaar gekoppeld en ontstaat het gewenste Brabant brede snelfietsroute netwerk.
De snelfietsroute F629 wordt een hoogwaardige fietsverbinding tussen Oosterhout, Dongen en Tilburg. Dit als onderdeel van een groter netwerk van snelfietsroutes tussen de steden in de provincie Noord-Brabant.
De aanleg moet leiden tot meer fietsers op de fietsverbinding Oosterhout - Dongen - Tilburg of op een deeltraject daarvan. Prognoses geven aan dat er rond de fietsroute ca. 4700 reizigers van vervoerswijze zullen wisselen (van auto/ openbaar vervoer naar de fiets). Voor een groot deel wordt de nieuwe route gerealiseerd op de bestaande fietsstructuur.