Heeft u een eigen bedrijf en tijdelijk financiĆ«le problemen? Bent u net gestart en kunt u daar nog niet van rondkomen of moet u stoppen met uw eigen bedrijf? Gemeente Oosterhout helpt u graag (weer) op weg.

Beschrijving

Bent u zelfstandig ondernemer en ervaart u financiële problemen? Ontvangt u een bijstandsuitkering en heeft u plannen om een zelfstandige onderneming op te starten of wilt u juist uw zelfstandige onderneming beëindigen? Dan heeft u mogelijk recht op een bijstandsuitkering op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). De gemeente beslist of een (startende) zelfstandig ondernemer een bijstandsuitkering voor zelfstandigen krijgt.

U kunt voor een uitkering in aanmerking voor een bijstandsuitkering voor zelfstandigen komen als er sprake is van een zelfstandige onderneming. Dit is het geval als:

  • de onderneming ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel;
  • voldaan wordt aan het urencriterium voor een zelfstandige van de Belastingdienst (minimaal 1.225 uur per jaar).

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een een bijstandsuitkering voor zelfstandigen? Voor hulp en advies kunt u een afspraak maken met de gemeente Oosterhout. Een afspraak maakt u via het contactformulier. Geef bij het onderwerp aan: Ondernemen/Bbz. Er wordt dan binnen 5 werkdagen contact met u opgenomen.

De aanvraagprocedure is wettelijk bepaald op 13 weken vanaf de aanvraagdatum en ontvangst van de gevraagde gegevens. De procedure kan verlengd worden met nogmaals 13 weken. In de praktijk is bij de gemeente Oosterhout het besluit na 6 tot 8 weken bekend. Wij vragen meestal een extern advies voor een zo zorgvuldig mogelijke beoordeling.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.