Wilt u als horecaondernemer een terras aanleggen? Dan moet u hiervoor soms een vergunning aanvragen.

Beschrijving

Horecaondernemers die een terras willen, moeten altijd een vergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ook moet het omgevingsplan het gebruik als terras toestaan. Het terras wordt opgenomen in de horeca exploitatievergunning en/ of de Alcoholvergunning.

Ligt uw terras op gemeentegrond? Dan moet u ook precariobelasting betalen. Dit is belasting die u betaalt voor het gebruik van openbare grond. De hoogte hiervan is afhankelijk van het aantal m2 en de periode dat u de grond gebruikt. 

Om een terras te mogen inrichten moet u in ieder geval beschikken over een horecavergunning. Daarnaast moet uw terras voldoen aan bepaalde voorwaarden. Deze zijn beschreven in het Terrassenbeleid gemeente Oosterhout.

Ook moet het omgevingsplan het gebruik als terras toestaan. Dit kan u nagaan op het omgevingsloket.

Zo vraagt u een omgevingsvergunning voor een terras aan:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck.
  • U ziet of u een vergunning nodig heeft. U kunt de vergunning meteen aanvragen.
  • U logt in.
  • U geeft door:
    • waar het terras moet komen
    • of u voor een straat-, plein- of gevelterras kiest
    • een situatieschets
    • welke periode u het terras open wilt houden (terrasseizoen)
    • welke openingstijden u wilt

Voor vragen kunt u contact opnemen met de medewerker horecavergunningen van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Oosterhout, via 14 0162 of via het contactformulier.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Aan de behandeling van de aanvraag zijn leges verbonden. De actuele leges zijn te vinden op https://lokaleregelgeving.overheid.nl (zoekterm leges Oosterhout).

De hoogte van de kosten voor het gebruiken van gemeentegrond kunt u terugvinden In de Verordening voor precariobelasting (onderaan: tarieventabel) van de gemeente Oosterhout.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u: 
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.