Bent u handelaar in tweedehands spullen, of spullen uit restpartijen? Dan moet u misschien bijhouden welke spullen u inkoopt. En u moet de gemeente melden dat u een handelaar bent.

Beschrijving

Handelt u in tweedehands spullen of in restpartijen? Dan moet u dat misschien melden bij de gemeente. Het maakt niet uit of de handel uw beroep is, of dat u regelmatig handelt in uw vrije tijd.

U moet alle tweedehands spullen die u inkoopt, opschrijven in een lijst. We noemen dit registreren. U moet ook opschrijven van wie u de spullen koopt. Zo kan de politie makkelijker ontdekken of de spullen gestolen zijn en wie deze heeft aangeboden.

De volgende handelaren moeten zich aanmelden bij de gemeente en tweedehands spullen registreren:

  • opkopers (denk aan pandjeshuizen, kringloopwinkels)
  • handelaren in antiek en curiosa
  • handelaren in metaal
  • juweliers
  • kunsthandelaren
  • handelaren in (onderdelen van) auto’s, motoren, bromfietsen en fietsen
  • handelaren in telefoons, tablets, computers en audio-, film- en videoapparatuur

Aanmelden als handelaar of opkoper

Wilt u zich aanmelden als handelaar? Neem contact op met de gemeente, of meld u aan via ikbenhandelaar.nl.

Spullen registeren

Moet u spullen registeren? Dit kunt u doen in het digitaal opkopersregister (DOR). U maakt eerst een account aan via ikbenhandelaar.nl. U mag de spullen ook registreren in een officieel registratieboek.

U moet het identiteitsbewijs van de verkoper controleren. En van alle spullen die u inkoopt, moet u het volgende opschrijven:

  • een volgnummer
  • de datum van ontvangen
  • een precieze omschrijving
  • de prijs die u ervoor betaald heeft
  • de naam en het adres van de aanbieder van de spullen

Koopt u het metaal koper in? Of een mengsel van koper met een ander metaal? En betaalt u dat contant? Dan moet u  de volgende gegevens van de verkoper noteren:

  • het soort identiteitsbewijs dat hij laat zien
  • het documentnummer van het identiteitsbewijs

Het gebruiken van het digitale opkopersregister is gratis.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.