Deze website maakt gebruik van cookies voor statistiek-doeleinden. Gaat u hiermee akkoord? Ja Nee
 

FAQ

H

Hoe kan ik het sociaal wijkteam bereiken?

U kunt contact opnemen met het sociaal wijkteam op telefoonnummer 0800-0162.

Hoe word ik als cliënt geïnformeerd over de veranderingen AWBZ/Wmo?

  • Met een brief van de gemeente
  • Met een persoonlijk gesprek in 2015
  • Via berichten op de website van de gemeente en bijvoorbeeld weekbladen
  • Via de campagne van het Rijk

Toelichting

De gemeente informeert u binnenkort over de veranderingen. Eind september ontvangen cliënten met een AWBZ-indicatie een brief. Daarin staat informatie over de gegevens die de gemeente heeft ontvangen over cliënten. Ook legt de gemeente in die brief het overgangsrecht uit. Er staat ook in dat cliënten in het eerste kwartaal van 2015 middels een persoonlijk gesprek hun toekomstige zorg kunnen bespreken.

De gemeente communiceert verder via de website, weekbladen, bijeenkomsten en andere media die zij inzetten.

Het Rijk start in oktober een campagne over de veranderingen in de zorg.

I

Ik heb een brief van de gemeente ontvangen, maar ik heb geen AWBZ-indicatie (meer). Hoe kan dat?

  • De gemeente heeft in juli 2014 gegevens ontvangen van het Centrum indicatiestelling (CIZ) en van het zorgkantoor.
  • Dit zijn de enige gegevens waamee de gemeente op dit moment kan werken.
  • Deze gegevens kunnen inmiddels niet meer actueel zijn.

Ik heb een zorgvraag, hoe overleg ik dit met het sociaal wijkteam?

  • In een gesprek met het sociaal wijkteam wordt uw persoonlijke situatie besproken.
  • Samen met het sociaal wijkteam zoekt u een antwoord op uw zorgvraag.

Toelichting

In het gesprek zoeken we naar antwoorden op de volgende vragen: Wat heeft de cliënt nodig? Kunnen familie of vrienden helpen? Kan iemand geholpen worden met een algemene voorziening (bijvoorbeeld maaltijdvoorziening) die voor iedereen toegankelijk is? Is een maatwerkoplossing nodig? Ook bekijkt de medewerker of de cliënt een eigen bijdrage moet betalen.

W

Waar kan ik terecht voor een ‘intake-gesprek’?

Cliënten die op dit moment bij de gemeente bekend zijn, worden in het eerste kwartaal van 2015 uitgenodigd voor een gesprek.